LLEGIR
Llegir és el procés a través del qual es compren un text escrit.
Segons Isabel Solé va escriure al 1982, llegir té 4 implicacions:
- Llegir és un procés actiu, ja que qui llegeix ha d'anar construint el significat del text mentre llegeix. És a dir, que cada lector a partir dels seus coneixements previs i dels objectius que té crearà un significat del text.
- Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre és llegeix per algun motiu, aquest determinarà el tipus de lectura, les estratègies de lectura i el control que, inconscientment, fem sobre la lectura.
- Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. La informació que aporten els lectors al text (coneixements previs) i les noves idees que aporta el text al lector conformen la comprensió.
- Llegir és un procés de predicció i inferència (habilitat de comprendre aspectes del text a partir del context) continuu. Qui llegeix formula hipòtesis abans de la lectura sobre el que llegirà i noves hipòtesis mentre llegeix. Aquestes hipòtesis les va verificant i refusant mentre llegeix, i si cal en fórmula de noves.
ESCRIURE
Escriure és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
Hem de tenir en compte diferents aspectes a l'hora d'escriure:
- Aspectes formals (cal·ligrafia, relació so-grafia, disposició en l'espai)
- Aspectes lingüístics (morfològics, lexicològics, sintàctics, semàntics)
- Aspectes discursius (tipus textual, propietats del text - coherència, adequació, cohesió, correcció, estil-, procés d'escriptura - planificar, redactar i revisar-).
PARLAR
Parlar és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de manera coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
ESCOLTAR
Escoltar és comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i interpretació d'un discurs o missatge pronunciat oralment.
Que implica saber escoltar?
- Demana una actitud activa i participativa.
- Demana respecte per l'orador i les seves idees.
- Demana ser objectiu per intentar entendre el que vol dir l'altre.
- Sap descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
- Descobrir idees principals del missatge.
- Saber reaccionar al missatge i parlar si cal quan acaba l'orador.
És molt important saber comunicar-se bé. És per això que considero que aquestes habilitats lingüístiques s'han de treballar des de ben petits, ja que no tot el que parlar sap parlar i no tot el que escolta sap escoltar.
Hi ha molts recursos per treballar aquestes habilitats amb els nens, com per exemple el link que us posaré a continuació. En ella trobareu diferents jocs i activitats per treballar amb els nens sobre tot la lectura i l'escolta. Animeu-vos!
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/index.htm
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada